Macrofotografie is beyond Mindulness

Macrofotografie is iets wat mij al heel lang boeit. Het kijken door die lens en de wondere kleine wereld zien. Vooral zien wat je met het blote ook niet kan zien. Als ik in mijn lightroomcataloog kijk, is mijn macrolens (veruit) de meest gebruikte lens.

Maar, ik beken, mijn macrofotgrafie is tot nu toe veelal een registratieve vorm geweest. Of zoals Bob Luijks het ooit vertelde op een workshop: het biologieplaatje. Op zich is hier niets mis mee, het blijft iets fijn om te doen en ik zal dat ook blijven doen.

Toch vond ik ook dat het tijd was voor iets nieuws. Meervoudige belichting is iets waar ik op termijn wil in invesreren maar er zijn ook andere manieren om meer creatief aan de slag te gaan. Gisteren was de eerste stap daarin: een vintage lens. Op een workshop bij Loulou Beavers heb ik kennisgemaakt met de (in het milieu gekende) Helios lens van het Russische bedrijf Zenit. Een bokeh lens ten top.

Nikon D7200, Helios-44M 58mm F2, ISO 400, 1/2000 sec

Naast het magistraal bokeh (= de lichtkringen) in de achtergrond, geeft deze lens ook een ietwat softere focus zodat wat meer schilderachtige beelden ontstaan en foto’s soms doen denken aan schilderijen type Monet of Manet.

Nikon D7200, Helios-44M 58mm F2, ISO 400, 1/800 sec
Nikon D7200, Helios-44M 58mm F2, ISO 400, 1/3200 sec

Het mooie aan deze vintage lenzen is ook dat je “alles” zelf moet doen. Draai aan het traploze manuele difragma, zoek zelf de ideale combinatie van ISO en sluitertijd om de belichting goed te zetten. Dit maakt dat het zeker “werken” is in het begin. Na elke foto kijken op je histogram, wat aanpassen, opnieuw, … Het vraagt concentratie maar je bent in het moment. Of zoals iemand het gisteren heel mooi verwoorde: macrofotgrafie is beyond Mindfulness.

This entry was posted in Macrofotografie, Vintage lens and tagged , , , .

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*
*